Er dit vitamin B-kompleks, der hjælper dit hår?

10 november 2018

Når det kommer til kosttilskud, er vi altid på udkig efter den "kur" - til din generelle apati om livet, dit hårtab, din tømmermænd. Hvorfor? Fordi kosttilskud er billige, relativt sikkert, og let at komme. Med andre ord, at risikoen er relativt lavt, så det gør ikke ondt at prøve, ikke?

B-kompleks kosttilskud er ofte knyttet som en eliksir, til alt lige fra dine dårlige humør til distraktion. Det er let at se, hvorfor de ville fingre for massive fordele - B-vitaminer er massivt vigtigt for et godt helbred. Men rollen som B-vitaminer i dit helbred ikke nødvendigvis berettiger bruge penge på ekstra B-vitaminer gennem tilskud.

load...

Vi taler ikke kun om et enkelt vitamin her - men otte forskellige stoffer stuvet sammen i et enkelt supplement. Derfor er det vigtigt, du kender rolle hver af disse unikke vitaminer spiller. Vi vil komme ind på alle disse detaljerne nedenfor. Vi ønsker at du skal gå væk smartere. Men hvis du kun er interesseret i bundlinien, her er det:

Hvad er B-vitaminer?

Der er otte B-vitaminer: thiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niacin (vitamin B3), pantothensyre, vitamin B6, biotin (vitamin B7), folinsyre (folat) og vitamin B12. Alle er vandopløselige og al støtte i cellemetabolisme. På trods af at der er klassificeret sammen og ofte fundet sammen i fødevarer, B-vitaminer er kemisk forskellige, der tjener unikke formål.

load...

Thiamin (vitamin B1)

Thiamin hjælper kroppen metabolisere kulhydrater, eller gøre dem til brugbar energi. Dette og støtte hjernen og nervesystemet er dens primære formål. Thiamin kan findes i æg, frugt, fuldkorn, berigede korn, lever og ærter.

Riboflavin (vitamin B2)

Ligesom thiamin, understøtter riboflavin nervesystemet. Men det er også afgørende i metabolizing proteiner, der understøtter væksten og produktionen af ​​røde blodlegemer, og øjne og hud sundhed. Du kan finde det i mælk, æg, ris, og befæstede korn.

Niacin (B3-vitamin)

Nicotinamid og nikotinsyre er en del af niacin-- der tilsammen udgør vitamin B3. Det hjælper celler omdanne fødevarer til energi og er også vigtigt at beskytte cellerne mod skader fra frie radikaler.

Pantothensyre (B5-vitamin)

Pantothensyre er vigtig ved omdannelse af kulhydrater til energi og støtter et sundt hjerte-kar-system. Det er også nødvendigt for syntesen af ​​coenzym A, som er nødvendig for mange livsvigtig kemiske reaktioner. Pantothensyre findes i kylling, oksekød, kartofler, æg, broccoli, hele korn, og tomater.

load...

Vitamin B6

Vitamin B6, også kaldet pyridoxin, er vigtig i hæmoglobinproduktion eller transporten af ​​ilt i blodet. Også, ligesom de andre B-vitaminer, det spiller en rolle i omdannelse af kulhydrater og protein til energi. B6-vitamin findes i æg, mælk, jordnødder, svinekød, kylling, fisk, fuldkorn, grøntsager, kartofler, sojabønner, og berigede korn.

Biotin (B7-vitamin)

Biotin arbejder for at vende kulhydrater, proteiner og fedtstoffer til energi. Det er udråbt som værende godt for hår, hud og negle. Din krop producerer biotin i tyndtarmen, men du kan også få det i meget små mængder gennem fødevarer som æggeblommer, blomkål, avocado, hindbær, svinekød, lever og laks.

Folsyre (folat)

Folinsyre, folat, eller hvad der er undertiden kaldes vitamin B9 - fordi, hvorfor ikke tilføje et andet navn? - er vigtig i gravide for at forebygge fosterskader. Men, er det også bruges af kroppen i produktionen af ​​røde blodlegemer. Det er fundet i broccoli, rosenkål, spinat, ærter, asparges, kikærter, berigede korn og leveren.

B12-vitamin

B12-vitamin understøtter et sundt nervesystem og røde blodlegemer. Det er også vigtigt i cellens stofskifte, at vende mad til energi. Det findes i laks og torsk, kød, mælk, ost, æg, og berigede korn.

B vitaminmangel

Fordi alle B-vitaminer er vandopløselige, kroppen ikke opbevares overskud. Med andre ord, uanset hvor meget B-vitamin du indtager, din krop bruger kun, hvad den kan og slipper af resten. Selvom biotin er skabt i tyndtarmen, skal der indhentes de resterende B-vitaminer gennem kosten. I svære tilfælde, hvor indtag ikke er nok, eller hvor kroppen ikke er i stand til at metabolisere B-vitaminer, kan mangel resultere.

B vitaminmangel er ikke alt, fælles, og når du er mangelfuld i et B-vitamin, er du ofte mangelfuld i andre, hovedsagelig fordi de er fundet i mange af de samme fødevarer.

Thiamin (vitamin B1)

Thiamin mangel kan ske ret hurtigt, ifølge Mayo Clinic. Alkoholikere, kræftpatienter, fedmekirurgi patienter og patienter i dialyse kan have en forhøjet risiko. Symptomer på mangel omfatter vægttab, uregelmæssig hjertebanken, ødemer, hjertesvigt og følelsesmæssige forstyrrelser.

Riboflavin (vitamin B2)

Mennesker med alkoholisme, leversygdom, dårlig ernæring / absorption, og dem i dialyse, kan være større risiko for riboflavin mangel. Symptomerne kan omfatte en ondt i halsen, skællende hud og rødme, hævelse, og revner på munden, tungen og læber.

Læs også:

Niacin (B3-vitamin)

Niacin mangel er ofte forbundet med dårlig ernæring og kan være mere udbredt blandt de hjemløse, overvægtige, der lider af anoreksi, og dem, der spiser en kost rig på majs og fattig på animalske proteiner, i henhold til Oregon State University. Alvorlig mangel er kendt som pellagra. Symptomerne er ofte omtalt som "tre D's": demens, diarré, og dermatitis.

Pantothensyre (B5-vitamin)

Pantothensyre mangel er sjælden, ifølge University of Maryland. Men symptomer omfatter: træthed, depression, søvnløshed, irritabilitet, opkastning og mavesmerter, og brændende fornemmelser i fødderne.

Vitamin B6

Vitamin B6-mangel er mere almindelig hos mennesker med nedsat nyrefunktion, autoimmune sygdomme som rheumatoid arthritis og cøliaki, og hos alkoholikere. Symptomerne kan omfatte revner i hjørnerne af munden, depression og forvirring, og nedsat immunforsvar.

Biotin (B7-vitamin)

Fordi biotin fremstilles i tyndtarmen, er det ekstremt sjældent at være mangelfuld. Mennesker på visse medikamenter eller dem med absorption lidelser som Crohns sygdom kan imidlertid være mere udsatte. Symptomerne omfatter revner i hjørnerne af munden, skællende hud, appetitløshed, træthed, søvnløshed, depression og * hårtab. *

Folsyre (folat)

Folinsyre-mangel kan være mere almindelige i storforbrug, mennesker med absorptions- lidelser som Crohns og cøliaki, dem på nyredialyse eller dem tage visse lægemidler. Symptomerne kan omfatte en glat og bud tungen, dårlig vækst, træthed, irritabilitet, og diarré.

B12-vitamin

Vegetarer og dem, der har gennemgik fedmekirurgi er mest udsatte for vitamin B12-mangel, hovedsagelig fordi animalske proteiner er den bedste kilde til dette vitamin. Symptomer på mangel kan omfatte følelsesløshed og snurren i vedhæng, anæmi, balanceproblemer, en hævet tunge, paranoia, svaghed, træthed, og kognitive vanskeligheder.

Vitamin B kosttilskud og dit helbred: beviserne

En vitamin B-kompleks er et supplement indeholdende alle otte af de B-vitaminer. Mad skal altid være det første valg, når de søger gode kilder til enhver vitamin. Fordi disse vitaminer naturligt forekommer i fødevarer, at få dem fra din kost er forholdsvis enkel. Medmindre du er kendt mangelfuld eller i risiko for mangel, idet maksimale doser af B-vitaminer gennem et tillæg er sandsynligt unødvendig.

Det er sagt, nogle forskning på B-kompleks kosttilskud har, hvad der synes at være positive fund:

En stor del af den forskning, der omgiver B-kompleks tilskud er specifik for behandling af symptomer på mangel, hvilket gør resultaterne stort set ubrugelige for mænd med tilstrækkelig B-vitamin og niveauer.

B-vitaminer og dit hår: beviserne

Forskningen på B-vitamin og hårtab er ikke fokuseret på at tage et B-kompleks, snarere om virkningerne af meget specifikke B-vitaminer.

For eksempel ved vi, biotin mangel kan føre til hårtab. Der er beviser for, at folk, der er biotin mangelfuld kan forbedre deres hårtab symptomer med biotin tilskud. Men der er ingen dokumentation for, at mennesker med tilstrækkelige biotin niveauer vil have gavn af at tage vitamin.

En undersøgelse viste, at tage et supplement indeholdende pantotensyre (vitamin B5) kunne øge hårvækst hos kvinder med en bestemt type af hårtab. Men undersøgelsen har flere mangler: Det blev gjort udelukkende på kvinder; kun 30 kvinder deltog; og det involverede en supplement indeholdende ikke kun pantothensyre men andre ingredienser, hvilket gør det vanskeligt at lokalisere denne B vitamin som årsag til positive resultater.

Der er ingen lyd studier forbinder B-kompleks vitamintilskud med forbedret hårvækst eller forhindre hårtab, medmindre du er mangelfuld, hvilket igen, er meget sjælden.

Sikkerhedsforanstaltninger, bivirkninger og forholdsregler

Fordi B-vitaminer er vandopløselige, er der ringe risiko for at få for meget gennem tilskud. Når din krop har alt, hvad den kan håndtere, det ekskluderer resten gennem din urin.

Det er sagt, kan ekstremt høje indtag af vitamin B6 forårsage nerve problemer og høje doser af niacin kan forårsage gulsot og leverproblemer. De indtag er nødvendige for at nå disse problemområder-forårsager niveauer er ikke sandsynligt, selv hvis du tager en multivitamin med B-vitaminer og den anbefalede dosis af B-kompleks.

Supplere med et B-kompleks vitamin kan føre til rødmen af ​​huden og / eller mavebesvær, både bivirkninger, som er kun midlertidig.

Bundlinjen

Er din vitamin B-kompleks hjælper dit hår? Det er højst usandsynligt. Der er en lille chance for, at du er biotin mangelfuld, i hvilket tilfælde, et B-kompleks - eller en hvilken som helst supplement indeholdende biotin - kunne hjælpe. Men medmindre du oplever andre symptomer på biotin mangel ligesom revnet munden, hævet tunge, depression og søvnløshed, det er nok ikke synderen bag din alopeci.

Forudsat, at du spiser en relativt velafbalanceret kost og tage en multivitaminpille, er der ingen grund til at tage et B-kompleks. Spærring andre absorption problemer, du får nok af dine B-vitaminer gennem din kost og regelmæssig daglig vitamin. Enhver taget på toppen af ​​denne ville simpelthen være penge ned toilet - bogstaveligt talt.

load...